Søgne Røde Kors Hjelpekorps

søgne røde kors.jpg

Er du blitt syk eller skadet mens du oppholder deg på Bortelid?

Husk at du kontakter legevakten på telefon 116 117 og medisinsk nødtelefon på 113 akkurat slik som du gjør hjemme.

Er noen savnet eller har du gått seg vill så er det Politiet på 112 som gjelder, mens brannvesenet kontaktes på 110.

Søgne Røde Kors Hjelpekorps har også en frivillig beredskap alle helger og i skoleferiene - på Røde Kors hytta og i alpinsenteret i perioden nyttår til påske.

Du kan ringe oss på hytta tlf 90 23 00 29, eller vakttelefon 90 11 35 39 - evt kan du også informere Legevakt/Medisinsk nødtelefon om at du ønsker at de tar kontakt med Røde Kors for at vi kan bistå deg der du er inntil profesjonell hjelp kommer til stedet. Vi har snøscootere og ATV som kommer frem "over alt" - og vi har så ofte som mulig også vår egen "beredskapsambulanse" på Bortelid.

Blant våre mannskaper finnes ulike yrkesbakgrunner, både helsepersonell og håndverkere m.v - som alle har gjennomført Norges Røde Kors Hjelpekorps solide utdanningsløp.

Røde Kors har kompetanse og utstyr til å yte god førstehjelp, drive søk og redning i all slags vær og bistår gjerne alle som ønsker våre tjenester.

Vår nærhet til deg som bruker av Bortelid gjør at vi ofte er det naturlige førstevalget når du trenger hjelp, og vi bistår gjerne - samtidig som vi også har en god dialog med både legevakt og medisinsk nødtelefon for å kunne være en "first responder" som rykker ut for å redde liv og helse sammen med det profesjonelle hjelpeapparatet, inntil disse kommer til stedet eller vi kan frakte den syke/skadde til rett sted.

Alt Røde Kors arbeid baseres på frivillighet og vi mottar ingen fast offentlig støtte verken til opplæring eller utstyr, til kommunale avgifter eller drift av vår vakthytte.

For å finansiere våre tjenester er vi derfor avhengige av bidrag fra ulike hold.

Kan du tenke deg å støtte Røde Kors arbeidet på Bortelid kan du bruke VIPPS til 508097 eller vårt konto 3090 07 05502.

Info fra Søgne Røde Kors Hjelpekorps 2020

Hei alle sammen, både hytteeiere, leietakere og dagsturister på Bortelid. Fra Hjelpekorpsets side ønsker vi å takke dere alle for det det eventyrlig gode forholdet vi har på Bortelid, og da spesielt i forhold til hytteeiere og bedrifter.

Som frivillige opplever vi oss utrolig godt verdsatt og respektert på Bortelid. Vi håper på et fortsatt like godt samarbeid i 2020, samt i årene som kommer.

Vi opplever at mange er mindre kritiske til vår øvelseskjøring i løypenettet nå. Før ble vi tidvis slått etter med skistaver, det skjer heldigvis ikke lengre. Det er mange som mener at vi burde øve mer på å kjøre utenfor løypene. Det gjør vi også, men det er det ikke så mange som legger merke til. Det er et faktum at nesten alle skiturister på Bortelid går i oppkjørte løyper, og det er i løypene skadene også skjer. Det er derfor viktig at vi er i stand til, når situasjonen krever det, å kjøre krevende utrykning med full oppakning, med så høy fart som det er forsvarlig å holde, nettopp i oppkjørte løyper.

Dersom DU skulle oppleve en alvorlig hendelse i løypenettet, kan vår evne til å ta oss frem raskest mulig være avgjørende for hvordan det går med deg.

Søgne Røde kors på Høstmarknaden

Søgne Røde kors på Høstmarknaden

Vi opplever at skifolket på Bortelid setter stor pris på å treffe oss på ski også, og ikke bare på scooter og i alpinsenteret. Akkurat det avhenger av hvor mange som er på vakt til enhver tid. Vår første prioritet er å bemanne alpinsenteret, som vi har avtale med. Hver søndag når vi reiser ned fra Bortelid, parkerer vi en av scooter-sledene våre, ferdig pakket med utstyr, i garasjen til Alpinsenteret. Dette er for at Alpinsenteret skal kunne disponere utstyret vårt når de har åpent i ukedagene og vi ikke er der. Hver vinter før sesongstart, kjører vi derfor kurs for de ansatte på Alpinsenteret, med fokus på hvordan utstyret vårt skal brukes. Det er ikke få ganger vi må sørge for å få hentet Bortelid-utstyret vårt på forskjellige sykehus. For å være enda mer synlige har vi valgt å ikke prioritere å alltid ha folk på hytta. Vi får stadig færre henvendelser på hytta på dagtid, og ønsker derfor å prioritere å være ute på dagtid. Det henger derfor skilt på hyttedøra hvordan vi kan kontaktes dersom ingen åpner. Og med mindre vi er ute på oppdrag, bruker vi ikke lange tiden på å komme til hytta dersom vi må.

Så litt om pant:

Hvert eneste år øker vi antall pantedunker vi har på Bortelid, og vi er sinnsykt fornøyde med hvor mye pant dere gir til oss😊. Spesielt vår/sommer/høst har vi tidvis utfordringer med å oppdage at dunkene blir fulle, og vi ønsker selvsagt ikke at de skal renne over. Det er heldigvis mange som vet hvordan de skal kontakte oss, slik at vi sporenstreks kan komme og få tømt dem. Det vi dessverre ser, er at mange også velger å forære oss søpla si i stedet for å kaste søpla i containerne. Det er dumt av mange årsaker:

Dunkene renner over uten at de er fulle av pant, vi må håndtere råttent rekeskall og drittbleier, men ikke minst: Andelen av panten som går til Hjelpekorpset reduseres. Det er nemlig slik at vi betaler et firma for å sortere panten vår, og for det får de en fast andel. Dersom deres arbeidsmengde øker, reduseres vår andel. Og alle er jo opptatt av at mest mulig av panten skal tilfalle oss? For å hjelpe oss, slik at Hjelpekorpset sitter igjen med mest mulig, vil vi at dere skal tenke på følgende allerede når dere sortere pant på hytta:

  • Vi ønsker alle plastflasker og metallbokser som kan pantes, også de som er kjøpt i utlandet. Vi får nemlig pant også for disse.

  • Vi ønsker IKKE glassflasker, siden det ikke er pant på disse. Kast glassflasker i vanlig søppel, i alle fall frem til Åseral innfører kildesortering.

  • Vi ønsker ikke vanlig søppel, drittbleier ol, da det heller ikke er pant på dette, og trolig aldri vil bli det heller.

Til slutt,- takk for at dere gjør det godt for oss å være frivillige på Bortelid. Håper vi alle sammen får en fantastisk vintersesong på Bortelid i 2020😊


Med vennlig hilsen
Søgne Røde Kors Hjelpekorps